Història de l’Educació Social

  • Descripció

Història de l’Educació Social és una assignatura que beu de diferents fonts i se sustenta en diferents enfocaments. Tal i com s’apunta en el mòdul que enceta els materials didàctics els enfocaments historiogràfics són diversos i a voltes extrauen conclusions que poden resultar contradictòries. Es poden recolzar en plantejaments filosòfics, antropològics, sociològics i psicològics diversos. Algunes de les diferents perspectives existents són presents als continguts de l’assignatura. El que cal a l’hora de plantejar-se el seu estudi és, sobretot, tenir una actitud de no deixar-se portar pels prejudicis i idees prèvies de cadascú i llegir, pensar i concloure sempre de manera argumentada i justificant les afirmacions que elaboreu en els vostres treballs de l’assignatura.

La Història és la narració dels fets realitzats per l’home en el temps passat. El que pretén l’assignatura és mostrar a l’estudiant una varietat de mirades a diferents esdeveniments passats a partir dels quals entendre alguns dels elements històrics que han configurat, en part, allò que actualment denominem Educació Social. Es tracta, doncs, d’estudiar el passat de les accions socioeducatives per a comprendre, sempre de manera incompleta i inacabada, l’educació social del present.

  • Objectius i competències

Competències:

  • Comprensió dels referents teòrics, històrics, culturals, polítics i legals que constitueixen l’ésser humà com a protagonista de l’educació
  • Comprensió de la trajectòria de l’educació social i la configuració del seu camp d’identitat professional
  • Gestió de la informació
  • Capacitat d’anàlisi i síntesi

Objectius

  • Conèixer algunes de les idees, experiències, institucions i educadors més rellevants de la història de l’educació social
  • Realitzar interpretacions i recerques sobre les respostes pedagògico-educatives que les societats humanes han donat als problemes educatius al llarg de la història
  • Valorar la Història com a eina per a l’educació social del segle XXI
  • Utilitzar els coneixements teòrics per interpretar i comprendre els textos històrics i la realitat contemporània
  • Continguts

Mòdul1: Fonaments històrics de l’educació social: el sentit de la història

Mòdul 2: Compassió, pietat, hospitalitat. Fonaments històrics i antropològics de l’educació social

Mòdul 3: El tancament de l’Alteritat (XVII-XVIII)

Mòdul 4: La mirada mèdica i psicològica a l’Educació social

Mòdul 5: Educació popular i món obrer

Mòdul 6: L’educació social a Europa en el període d’entreguerres: 1914-1950

Mòdul 7: Assistència social i acció socioeducativa en el franquisme

Mòdul 8: La Junta de Protecció a la Infància de Barcelona

Mòdul 9: El naixement del treball comunitari

Mòdul 10: La consolidació dels educadors socials (1969-2009): del voluntarisme a la professionalització

Mòdul 11: Globalització i educació social

Mòdul 12: El taller d’història de l’educació social

  • Consulta del model d’avaluació

Aquesta assignatura es pot superar per una doble via: d’una banda a partir de l’avaluació continuada, la qualificació final de la qual té un creuament amb la nota d’una prova de síntesi, i d’altra banda mitjançant la realització d’un examen final. La fórmula d’acreditació de l’assignatura és la següent: AC + PS o EX.

Fórmula per obtenir la qualificació final de l’assignatura (FA)

La qualificació final de l’assignatura (FA) es pot obtenir per dues vies: En cas de FC aprovada: Amb prova de síntesi s’aplica la fórmula de ponderació percentual en què la nota final d’avaluació continuada (FC) té un pes del 60% i la de la prova de síntesi un pes del 40%. És condició necessària haver obtingut una nota mínima de 3,5 en la prova de síntesi per poder aplicar la fórmula. En cas contrari la FA de l’assignatura serà igual a l’ obtinguda a la prova de síntesi. Amb examen s’aplica la fórmula de ponderació percentual en que la nota final d’avaluació continuada (FC) té un pes del 35% i la nota final d’examen (FE) un pes del 65%. És condició necessària haver obtingut una FE mínima de 4 i que la FC sigui superior a la FE per poder aplicar la fórmula. En cas contrari la FA de l’assignatura serà igual a la FE. En cas de FC no aprovada, la FA serà igual a la qualificació final d’examen (FE).

  • Avaluació final

Prova escrita presencial en què no es podrà fer servir cap material de consulta.

Constarà de 5 preguntes de desenvolupament sobre alguns dels conceptes, esdeveniments històrics, corrents o autors més importants dels materials didàctics de l’assignatura.

Aquesta modalitat serà per aquells estudiants que:

a)      la triïn d’entrada

b)     no hagin superat l’AC

c)       decideixin durant el semestre deixar l’AC i fer l’examen final

La meva opinió personal

Si t’agrada la història, aquesta és una assignatura apassionant. Es cert que resulta una assignatura a la que li has de dedicar més temps que a altres, ja que no només necessites els materials de la UOC, per a la darrera PAC necessites cercar materials a la biblioteca i tal.

A la primera PAC analitzarem diversos textos històrics (Makarenko i Deligny), a la segona varem fer un repàs a la història (importància d’allò que varem fer ahir, per no trobar els mateixos problemes demà), i la darrera, era fer una recerca històrica d’un tema lliure, i jo la vaig fer als inicis de l’educació social.

Per finalitzar, la PS era virtual (dic era perquè em consta que això ja ha canviat), era com una PAC més, però, en menys temps per realitzar-la. En aquest cas va tractar sobre el còmic Todo Paracuellos… interessant, molt interessant i recomanable aquesta lectura.

3 comments on “Història de l’Educació Social

  1. Hola trobo molt interessant el teu bloc. No tindras per casualitat les pacs o almenys la de historia i bases hem seria de gran ajuda gracies

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Canvia )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Canvia )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Canvia )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Canvia )

Connecting to %s