Direcció i gestió de centres i programes d’educació social.

  • Descripció

La direcció i gestió de centres i programes és un camp de responsabilitat al que l’Educació Social ha anat accedint  paulatinament i paral·lelament al procés de professionalització de l’educador/a social. La legitimació per a accedir a aquests llocs és tota una realitat amb la implantació en el seu dia de la Diplomatura i actualment des de la posada en marxa de l’Espai Europeu d’Educació Superior, on s’assumeixen competències, categories i perfils professionals que abans amb la diplomatura eren difícils d’abordar. Responsabilitats que tendeixen a la direcció i coordinació d’entitats i projectes. És per això que l’educador/a social no pot mantenir-se aliè a certs termes, continguts i eines d’aquests àmbits que altres disciplines porten incorporades en els seus plans d’estudi ja fa molt de temps. Així, cal dotar als àmbits de coordinació, de referències que ens pugui oferir el món de l’empresa, per a  abordar i responsabilitzar-nos de projectes on no només ens exigiran objectius socials i educatius, sinó que es faran presents els econòmics i de rendibilitat. Conjugar ambdós en un treball educatiu serà el nostre objectiu.

  • Objectius i competències

Objectius

  1. Crear les condicions per a que el professional de l’educació social pugui gestar i gestionar un projecte empresarial d’acció socioeducativa.
  2. Conèixer les funcions i responsabilitats de la direcció i gestió des del perfil professional de l’educador/a social.
  3. Aproximar-nos a les tècniques de marketing de serveis aplicables al sector dels serveis socioeducatius.
  4. Seleccionar continguts i metodologies educatives per al desenvolupament de serveis i prestacions.
  5. Aproximar-nos a la conducció d’equips de treball en centres d’educació social.
  6. Conèixer les modalitats formatives i els continguts de la formació que puguin relacionar-se amb la pràctica habitual dels equips de treball.
  7. Adquirir una actitud crítica i analítica davant situacions educatives susceptibles de ser avaluades.
  8. Vincular els processos d’avaluació amb els processos de gestió de la qualitat.

Competències Transversals

  1. Anàlisi i síntesi
  2. Organització i planificació
  3. Resolució de problemes i de presa de decisions
  4. Treball en xarxa i en equips multidisciplinars

Competències Específiques

  1. Identificació i emissió de judicis raonats sobre problemes socioeducatius per a millorar la pràctica professional
  2. Diagnòstic de situacions complexes que fonamentin el desenvolupament d’accions socioeducatives
  3. Disseny de plans, programes i activitats d’intervenció socioeducativa en     diferents contextos
  4. Posada en marxa de plans, programes i projectes socioeducatius
  5. Avaluació de programes i estratègies d’intervenció socioeducativa en diferents contextos
  • Continguts

Mòdul 1: Emprendre i gestionar en Educació Social. Estudiarem què projectes són susceptibles de ser liderats per un educador/a social, quins són els seus punts d’ancoratge i valors que li donaran una identitat i cultura pròpia, així com poder enumerar les àrees de responsabilitat de direcció, gestió i coneixement del funcionament i viabilitat d’un projecte, un centre o un programa.

Mòdul 2: Desenvolupament de serveis i béns culturals. Documents clau.
Treballarem quina és l’oferta del educador/a social en els seus projectes per afavorir processos socioeducatius; així com els documents que donen sentit i sustenten tals continguts, a qui van dirigits els serveis i la metodologia pròpia. Tot això reflexionant sobre els fins i els encàrrecs de la nostra pràctica.

Mòdul 3: Anàlisi de mercat i oportunitats de projectes en Educació Social.
Partir dels marcs i les polítiques que legitimen la nostra acció es bàsic en qualsevol projecte en Educació Social, a la vegada que es realitza una lectura des de criteris d’empresa i coneixent instruments bàsics d’anàlisi de mercat on puguin tenir cabuda els projectes d’Educació Social.

Mòdul 4: Promoció i  marketing
. La imatge que reflectim dels nostres projectes i com comuniquem els nostres èxits socioeducatius ha de poder estar integrada en el nostre quefer diari. Són nombrosos els projectes que, després d’una bona tasca educativa no troben la forma adequada de publicitar-los i socialitzar-los a la ciutadania, a altres professionals i a entitats contratants. Referències de marketing social ens guiaran a l’hora d’estructurar un pla de marketing i comunicació adequat.

Mòdul 5
: Recursos humans i formació. L’equipo educatiu és l’element diferenciador de la forma de concebre i dur a terme els diferents encàrrecs, estructurant tot el que rodeja l’acció socioeducativa. Com a directors de projectes la confecció de l’equip, els seus perfils professionals i les formes d’articular-lo seran clau en el futur. També per extensió el modelo de treball amb altres professionals de la institució és fonamental per al projecte,sent la formació l’oportunitat per a revisar la praxi diària, pal·liar carències i incorporar solucions.

Mòdul 6: Avaluació i qualitat. Els continguts del darrer mòdul fan referència a què i cóm podem mesurar i quantificar en educació, cóm passar comptes, en quins espais i amb quins documents, protocols o criteris de qualitat, així com la conjugació d’aquests resultats amb els econòmics per a que un projecte mantingui qualitat i sigui viable.

  • Consulta del model d’avaluació

Aquesta assignatura es pot superar per una doble via: d’una banda, a partir de l’avaluació contínua (AC) i una prova de síntesi (PS) i, d’altra banda, mitjançant la realització d’un examen final (EX). Per a fer la PS cal haver superat l’AC; per fer l’EX no cal haver superat l’AC. La fórmula d’acreditació de l’assignatura és la següent: AC + PS o EX.

Fórmula per obtenir la qualificació final de l’assignatura (FA)

Fórmula per a obtenir la nota final de l’assignatura Els estudiants que s’avaluïn de la PS AC 70% – PS 30% Nota mínima AC = 5 (cal haver superat l’AC) Nota mínima PS = 3,5 (en cas de no assolir la nota mínima a la PS, la nota final de l’assignatura serà la nota obtinguda a la PS). Els estudiants que s’avaluïn de l’EX AC 35% – EX 65% Aquest creuament només s’aplicarà quan la nota resultant millori la nota d’EX (que ha de ser, com a mínim, de 4). Quan no sigui aplicable el creuament, la nota final de l’assignatura serà la nota obtinguda a l’EX. En cas d’AC no aprovada, la nota final de l’assignatura serà la nota obtinguda a l’EX.

  • La meva opinió personal.

Quan vaig rebre els materials de la UOC i vaig veure el llibre vaig pensar/dir, mare meva de l’amor hermoso, la que ens espera… Per sort, només es va tractar d’una percepció inicial… Al llarg de les 3 PAC’s que formen aquesta assignatura, hem anat comprenent quina serà la figura de l’educador social en la direcció de programes d’educació social, a més de definir que són eixos programes i que no ho són… Tanmateix, hem après més sobre l’anàlisi de mercat i oportunitats de projectes d’educació social, així com també sobre recursos humans, avaluació i qualitat dels programes… A la llarga, ha estat una assignatura d’allò més interessant…

A la PS (18/01/2012) ens demanaven per definir i explicar les funcions, competències i rols d’un director/a de programes d’educació social…

5 comments on “Direcció i gestió de centres i programes d’educació social.

  1. Retroenllaç: PS 18/01/2012 « Educació Social… des dels inicis

  2. Hola Miquel, felicitats per el teu bloc. Hem sorgeix una pregunta, i que alguna vegada ho dius i d’altres no (i no si se quan no ho dius és perquè és individual) però podries dir si les PAC són grupals o individuals?

    Gràcies Miquel, ets de molta ajuda!!

      • Hola Miquel i Edu,

        Jo l’he fet aquest semestre i només volia comentar-vos que les 2 primeres han estat individuals i la tercera, grupal. La qual el professor ens ha organitzat ell mateix els grups de 6 persones.

        Aprofito per donar-vos les gràcies per aquest bloc tant interessant!!!!

Deixa una resposta a migrubio Cancel·la la resposta