Animació Sociocultural

  • Descripció

Animació Sociocultural és una assignatura obligatòria del Grau en Educació Social. Tal i com s’ha conegut des dels seus origens, l’Animació té un amarcat caràcter “transformador” de les societats, comunitats o grups on es fan presents aquests tipus de pràctiques. Aquesta transformació es porta a terme per mitjà d’activitats culturals, socials, educatives o esportives, que solen referir-se a un model participatiu.

L’Animació Sociocultural (ASC) no és fàcil de delimitar ni de definir.  Per això, al llarg de l’assignatura, tractarem les tres dimensions més directament implicades en les pràctiques d’ASC: la dimensió educativa, la dimensió social i la dimensió cultural. Aprofundirem també en el caràcter polític i ideològic que sovint hi ha rere aquest discurs i acabarem analitzant la formació i la professió d’animador sociocultural a l’Estat Espanyol.

L’Animació Sociocultural (ASC) té un recorregut significatiu amb més de mig segle d’història, tot i que determinades pràctiques i experiències que avui es relacionen amb aquest terme, tenen molts més anys d’existència. La trajectòria que l’ASC ha experimentat en aquest temps ha fet que hagi arrelat amb força en alguns països, en d’altres ha arribat més tard i, en tots, ha necessitat d’una lectura i una acomodació a la realitat i tradició particular de cada territori.

Els materials didàctics pretenen exposar quins han estat els principals referents que han configurat el discurs del que avui entenem per ASC. Això ha de permetre comprendre el sentit i la consideració que avui té l’ASC i establir les relacions oportunes amb altres conceptes i pràctiques de l’àmbit social, cultural i educatiu. S’estructurn en tres grans bloc que volen oferir aquest visió més o menys completa, abastant des de la configuració del discurs sobre l’ASC i la consideració actual, fins a la seva projecció a diferents àmbits i sectors d’acció social, cultural i educativa. Per això s’ha estructurat aquesta obra en tres blocs.

El primer bloc formatiu tracta el concepte i l’abast de l’ASC. Està format pels dos primers mòduls on es desenvolupa el concepte i el sentit de l’ASC. Per això, hi ha un capítol dedicat a la consideració actual que l’ASC té i l’altre centrat en el naixement i l’evolució que ha experimentat al llarg dels anys.

El segon bloc formatiu està format també per dos mòduls que ens aporten recursos per a al disseny de programes i per a l’animació de grups. Dues competències que són claus en l’exercici de l’ASC i per això hi hem dedicat un mòdul específic a cada un d’elles.

El darrer bloc formatiu il·lustra com l’ASC s’estén i projecta en determinats àmbits, encara que sovint no la visualitzem sota aquesta terminologia. Hem optat per tractar específicament l’educació en el lleure infantil, l’ASC en el marc escolar, les polítiques de joventut, les polítiques culturals, el desenvolupament comunitari i l’ASC en la gent gran. Es tracta d’un abordatge que pretén presentar àmbit i sectors d’acció social i cultural prou diversos i significatius com per identificar-los fàcilment, encara que entre ells hi ha solapaments i interseccions evidents i necessàries. D’alguna manera es fa referència específica a exemples d’ASC en la infància, la joventut i la tercera edat; s’estableixen relacions i es proposen línies d’acció des de les polítiques de joventut i les polítiques culturals i, es dedica també un capítol al desenvolupament comunitari com a concepte actual i de moda en l’àmbit social i cultural, en estreta relació amb l’ASC.

L’obra en el seu conjunt vol aportar elements també pel debat i la crítica de les diferents polítiques socials, cultural i educatives, com a missió ineludible de l’ASC.

  • Objectius i competències

COMPETÈNCIES:
-CT5. La resolució de problemes i de presa de decisions
-CT6. La reflexivitat i l’autocrítica entorn del treball propi i les seves implicacions.
-CT10. El compromís ètic amb les persones, les institucions i la pràctica professional.
-CE2. La identificació i emissió de judicis raonats sobre problemes socioeducatius per a millorar la pràctica professional
-CE4. El diagnòstic de situacions complexes que fonamentin el desenvolupament d’accions socioeducatives
-CE5. El diagnòstic de situacions complexes que fonamentin el desenvolupament d’accions socioeducatives
-CE6. El disseny i desenvolupament de processos de participació social i desenvolupament comunitari.
-CE9. La promoció de processos de dinamització social i cultural

  • Consulta del model d’avaluació

Aquesta assignatura només es pot superar a partir de l’Avaluació Continuada. La qualificació final d’avaluació continuada esdevé la qualificació final de l’assignatura. La fórmula d’acreditació de l’assignatura és la següent: AC.

Fórmula per obtenir la qualificació final de l’assignatura (FA)

La nota final de l’assignatura serà igual a la qualificació final d’avaluació continuada (FC)

  • Avaluació final

Aquesta assignatura no té avaluació final.

3 comments on “Animació Sociocultural

  1. No puc ajudar-te en aquest sentit… la tinc convalidada i no l’he de fer… espere poder anar afegint altres opinions, comentaris, PS, d’altres companys/es que l’hagen fet!!!

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s