Montserrat Sánchez

Vaig conèixer a @Seraxx o Montse pel món del twitter, ara que, ben bé, no recorde exactament el perquè d’aquesta coneixença, el que si que se a ciència certa, es que es tracta d’una twittera molt activa, i molt preocupada per la societat que ens envolta… D’ací el meu interès per entrevistar-la…

Aquesta entrevista, també te un parell de significacions molt importants, al menys per a mi, que pense que cal destacar, en primer lloc, es tracta de la primera entrevistada fora del món de la UOC, i en segon lloc, també és la primera entrevistada en temps real (de fet, podreu veure-la tal i com es va succeir el passat 11 de gener de 2012, si busqueu el hasthag #edusoentrevista)… així que, per tot això, pel teu temps, per… gràcies Montse!!!!

Al twitter es presenta com a educadora social que aprèn compartint, formadora virtual i bloggera (per cert, que dir que queda més que recomanat el seu blog Educadora Social en apuros!!), i continua m’encanta pensar, reflexionar i créixer, però… vos recomane llegir l’entrevista que ací per conèixer-la millor…

  • Qui eres? A què et dediques? On fas feina?

Montserrat Sánchez, educadora social, he fet un Màster en Prevenció i Tractament de les Conductes Additives i treballo en un centre penitenciari. també sóc formadora, en modalitat virtual, en temes d’Intel·ligència emocional, RRHH, gestió del temps i l’estrès…

  • Quants anys portes professionalment en l’educació social?

Vaig començar al 2001 en el Centre Penitenciari de Quatre Camins.

  • Perquè vares estudiar Educació Social? Optaves a altres alternatives?

Des de petita volia dedicar-me a temes socials per problemes familiars que vaig patir de primera mà, al principi em vaig plantejar estudiar Treball Social però vaig intuir que era més burocràtic, així que vaig optar per Educació Social..

  • En què consisteix/en el/s teu/s treball/s?

Tutoritzo un grup d’interns assignats (entre 70 i 80), fent acompanyament, ocupació òptima del temps lliure, també duc a terme accions educatives grupals per treballar habilitats socials, abordatge de toxicomanies, educació emocional. Com a formadora on-line ofereixo cursos sobre habilitats socials,gestió del temps,atenció al client,…

  • Podries qualificar el teu treball? Com ho valores?

Estimulant, exigent, complexe, gratificant… Tant un com l’altre m’aporten moltíssim,tant a nivell personal com professional. És un aprendre constant!!

  • Quina part és la que més et motiva? I quina la que menys?

La que més em motiva és el contacte directe amb els interns i la que menys toooota la burocràcia q hi ha darrera!!!

  • Què s’exigeix o què s’espera d’un professional de l’educació social?

Fer l’acompanyament dels interns, aplicar programes socioeducatius, dinamitzar temps i espais… amb l’objectiu d fer més fàcil la reinserció social dels interns al medi extern.

  • Quina metodologia fas servir al teu dia a dia, en la teva tasca professional? Quina has anat deixant de banda en el temps?

Metodologia participativa, emprant assertivitat, combinant conceptes teòrics relacionant-los amb la seva realitat… He deixat de banda les classes magistrals, teòriques, allunyades de la realitat dels interns per no oferir resultats.

  • Per què i quins condicionants t’han fet canviar de metodologia?

Perquè no oferia òptims resultats, veia que no arribava el missatge a ells i la major seguretat en mi mateixa per provar noves metodologies i el contacte amb altres professionals q t’enriqueixen la tasca.

  • La teva forma de treballar, deriva d’allò que has après acadèmicament? O és una qüestió d’aprenentatge personal?

Al principi aplicava allò estudiat però amb el temps s’ha anat consolidant els nous aprenentatges, els professionals que interaccionen amb mi, la formació contínua i la pròpia experiència amb els interns.   

  • Desenvolupes propostes innovadores? O ja està tot predissenyat?

Hi ha tota una part burocràtica i curricular que està força determinada però dins de l’aula/despatx tens llibertat per actuar com creguis. I sempre que puc miro d’incorporar propostes innovadores q em complementin.

  • Quins són els majors èxits aconseguits a l’emprar propostes innovadores?

Poder optimitzar recursos com l’espai i el temps, aconseguir nous resultats, potenciar la persona de l’intern com agent actiu del seu procés de rehabilitació, veure que altres professionals també innoven…

  • Si haguessis de canviar d’àmbit, cap a quin ho faries? Perquè?

Sempre m’ha interessat el món de les addiccions i per això vaig dur a terme el màster. M’hi dedicaria a aquest àmbit. 

  • Què en penses de la incidència de les noves formes de comunicació i les xarxes socials i la seva influència en la societat? Es pot fer ús des de l’educació social? Com?

Són eines que cal saber utilitzar per no caure en l’abús ni en el mal ús. Com tot es requereix d’un aprenentatge que opino que encara no tenim, estic convençuda que l’educació social no es pot quedar enrere en l’ús d’aquestes eines i que cal una aplicació adient, acurada, educativa i supervisada. Cal formació als educadores i educadors socials i conscienciació.

  • Amb què et quedes fins ara de la teva experiència professional?

Em quedo amb la reacció dels interns quan m’agraeixen el dedicar-los un espai, un temps, un esforç, unes paraules,… 

  • Quina ocasió, fet, persona, anècdota,… tens més present?

Com a persona un professor de la facultat, Carles Sedó, expert en toxicomanies i que em va influir molt. Una ocasió, quan un intern es va sorprendre quan li vaig enumerar algunes de les virtuts que creia q tenia, mai ningú li havia dit i estava convençut que era dolent per naturalesa i que no hi tenia cap virtut.

  • Quan et diuen, “educació social, això què és, això per a què serveix?” Què els hi contestes?

Jajaja!! complicat!! Els dic que es tracta de fer un acompanyament a persones amb problemes per tal d’aconseguir que siguin ciutadans de ple dret. Gairebé sempre em diuen que es massa difícil d’entendre!!

  • Què o qui ha fet que et dediques a l’educació social? Perquè segueixes enganxat a l’educació social després de tants anys?

Em van influir molt els educadors que em vaig trobar al centre i el psicòleg que em va fer de mestre en l’àmbit. Els propis interns i els professionals que m’he anat trobant m’han donat la força necessària per seguir endavant.

  • Patrícia Masip deixava aquesta pregunta: “Com supera els moments de crisi professional?

Els supero amb el suport dels meus companys/es de l’àmbit, els que porten més temps m’orienten i aconsellen.

  • Què vols que li preguntem al proper entrevistat/da?

Es troba amb conflictes ètics a la seva praxis professional?? com els afronta?

  • I, per últim… algun comentari dirigit a aquells/es que estem estudiant educació social actualment?

Que aprenguin a estimar la professió i entendre l’enorme influència que poden tenir en els altres. El seu paper serà fonamental per contribuir a un món més just, saludable i equitatiu.

12 comments on “Montserrat Sánchez

  1. Retroenllaç: Edusoentrevista amb Montserrat Sánchez « Educació Social… des dels inicis

  2. Moltes gràcies per oferir-me l’oportunitat de realitzar aquesta entrevista. Reflexionar sobre “d’on vinc” “on sóc” i “cap a on vaig” sempre és un luxe!! Ha estat un plaer col·laborar en aquest seguit d’entrevistes. És complicat trobar espais on es doni veu als professionals de l’acció social.. I considero que és d’allò més necessari! Salut i força!

  3. Estic encantat d’aquesta entrevista. Primer perquè és un àmbit on no he treballat però si he conegut gent que hi treballa. I segon perquè tant la Montse com el Miquel soy dos dels primer “twitteros” del meu compte de twitter relacionats amb el món de l’educació social.

    Penso que les entrevistes són una molt bona eina tant per ampliar coneixement com per fer espai per la heterogénea realitat del món de l’educació social.

    L’exemple que fica la Montse sobre les virtuts que mai ningú li va dir a una persona és un exemple força interessant. Molts cops només desde fora, es pot veure a l’altre sense etiquetes. I molts cops, només desde fora, és pot parlar i acompanyar per que la persona recuperi part de la seva vida, la que ha oblidat que també té, la seva dignititat, sabers i pugui tirar endavant.

    gràcies als dos per brindar aquest espai tecnològic.

  4. De nou, gràcies Montse per comentar i per fer l’entrevista!!!
    I en quant a tu, Kaotot, saps que sempre ets benvingut per aquest espai… i ves esperant el dia que et demane per contestar l’entrevista!!!🙂

  5. ¡Gracias, Antonio! Como siempre, ¡¡apoyando al colectivo, jeje!!

    Kaotot, certament conèixer persones a les que MAI se li ha dit res positiu et dóna molt que pensar. Entens certs comportaments (no significa que els justifiquis ni estiguis d’acord) i aprens el valor de les petites coses: una paraula d’agraïment, un petit reforç positiu en forma de gest o somriure pot fer que l’altre respongui molt millor a qualsevol tractament.

    Per altra banda, molts cops ens oblidem de l’entorn del individu (més habitual potser en l’àmbit penitenciari) i quan coneixes / aprofundeixes en aquest entorn, incorpores nous elements que són bàsics per treballar amb l’individu que tens al davant.

    Moltes gràcies a tots pels vostres comentaris!!

  6. Un dels temes que em van quedar per resaltar és la importància del treball cooperatiu. Concretament en l’àmbit penitenciari, els/les educadors/es socials comptem amb una comunitat de pràctiques (CoP) que a més de tenir com a objectiu aglutinar al col·lectiu, ha el·laborat materials educatius i pràctics al llarg dels darrers anys: Programa d’Educació Intercultural, Programa d’Educació Emocional, Programa de Mobilitat Segura, Atenció Individualitzada, Programa d’Educació Sexual i Afectiva, Educació en Drogues… Tots ells estan penjants, a l’abast de tothom, a la pàgina del Departament de Justícia http://www20.gencat.cat/portal/site/Justicia/menuitem.cc15117be9e6a1b6bd6b6410b0c0e1a0/?vgnextoid=3fceb3a5b1303110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=3fceb3a5b1303110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

    A més, comptem amb una plataforma virtual on podem compartir experiències, dubtes, materials… molt adient en els temps que vivim i també pensant en els nous professionals que s’incorporen a un àmbit com el penitenciari!

  7. Gracias Seraxx per ampliar la información. Em sembla que fer explícit el que es cou a les pressons és educar a la societat. I t’agraeixo l’ampliació de la informació. M’interesa, per raons laborals, el programa d’educació sexual i afectiva.

  8. Gràcies a vosaltres per ser al peu del canó!!! No dubtis, kaotot, en preguntar tot allò que necessitis. El Programa d’Educació Sexual i Afectiva el van elaborar un grup d’educadorxs socials d’àmbit penitenciari durant tot un any. Vaig tenir l’honor de coordinar aquest grup i l’experiència va ser excepcional.

    Si necessites més informació o tens algun dubte, ja saps on trobar-me!!! Jejejejee

  9. M’ha agradat molt l’entrevista, en primer lloc perquè l’he percebut molt propera i humana i en segon lloc perquè és el col·lectiu amb el qual m’agradaria treballar.
    És cert que hem de veure a aquestes persones com a tals, sense etiquetes. En el meu cas, en ocasions quan el treball m’ho permet faig un voluntariat a la presó, en un primer moment intentava justificar el motiu pel qual la persona havia ingressat a la presó, més tard vaig entendre que no ajudava gens a aquestes persones intentant justificar els seus fets, però sí que podia fer molt més apropant-me a ells, posant-me en el seu lloc i entendre’ls.
    He après molt d’ells, valores coses que en un altre moment ni les apreciava, m’han ensenyat a mirar en el meu interior i perquè no, dir que aquesta vivència m’ha ensenyat que podem tenir un referent cultural propi sense prescindir de conèixer i comprendre als “altres”.
    Gràcies Montse i Miguel per donar-nos l’oportunitat d’apropar-nos d’aquesta forma a aquest col·lectiu.

  10. Retroenllaç: Anàlisi i reflexió del context penal (II) – Reflexió pel·lícula “Un profeta” | Educació Social des dels Inicis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s